19 ژوئیه 2022 - بر اساس مطالعه جدیدی که توسط محققان کینگز کالج لندن انجام شد، بیمارانی که به کووید-19 مبتلا می شوند با خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و دیابت، به ویژه در سه ماه پس از عفونت مواجه هستند. نتایج این تحقیق در 19 ژوئیه در مجله دسترسی آزادPLOS Medicine  منتشر شد.

دانشمندان به طور فزاینده ای در حال تشخیصCOVID-19 به عنوان یک وضعیت چند سیستمی هستند که می تواند باعث ایجاد بیماری، احتمالاً با تحریک مسیرهای التهاب زا در سراسر بدن شود. در این مطالعه ی جدید، محققان نرخ موارد جدید ابتلا به دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی را در سال بعد از ابتلا به کووید-19 در نمونه‌ای از بیماران، نسبت به نمونه‌ای از افراد که هرگز به عفونت کووید-19 مبتلا نشدند، بررسی نمودند.آنها سوابق پزشکی ناشناس بیش از 428000 بیمار کووید-19 و همین تعداد از افراد کنترل را که بر اساس سن، جنس و وضعیت خانوادگی مطابقت داشتند، تجزیه و تحلیل کردند.

این تجزیه و تحلیل نشان داد که تشخیص دیابت در بیمارانCOVID-19 ، در چهار هفته ی اول پس از ابتلا به ویروس 81٪ بیشتر بود و خطر ابتلا آنها به دیابت تا 12 هفته پس از ابتلا تا 27٪ بالا باقی ماند. کووید-19، همچنین با افزایش شش برابری تشخیص های قلبی عروقی به طور کلی همراه بود که عمدتاً به دلیل ایجاد آمبولی ریه (لخته شدن خون در ریه ها) و بی نظمی ضربان قلب بود. خطر تشخیص بیماری قلبی جدید پنج هفته پس از عفونت شروع به کاهش کرد و در عرض 12 هفته تا یک سال، به سطح اولیه یا پایین‌تر بازگشت.

محققان به این نتیجه رسیدند که عفونت COVID-19 با افزایش خطر ابتلا به اختلالات قلبی عروقی و دیابت مرتبط است، اما خوشبختانه، به نظر نمی رسد افزایش طولانی مدتی در بروز این شرایط برای بیماران مبتلا به این ویروس وجود داشته باشد. بر اساس این یافته ها، محققان توصیه کردند که پزشکان به بیمارانی که در حال بهبودی از COVID-19 هستند، توصیه کنند تا از طریق رژیم غذایی سالم و ورزش، خطر ابتلای خود به دیابت را کاهش دهند.

دکتر Ajay Shah، یکی از نویسندگان این مقاله، گفت: اطلاعات ارائه شده توسط این مطالعه ی بسیار بزرگ مبتنی بر جمعیت در مورد اثرات درازمدت کووید-19 بر ایجاد بیماری های قلبی عروقی و دیابت برای پزشکانی که افراد بهبود یافته از کووید-19 را مدیریت می کنند، بسیار ارزشمند خواهد بود. واضح است که حداقل برای 3 ماه اول پس از کووید-19، هوشیاری خاصی برای مدیریت این گروه از بیماران لازم است.

دکترEmma Rezel-Potts ، نویسنده ی اصلی این مقاله، نتیجه گیری کرد که "استفاده از یک پایگاه داده ملی و بزرگ از سوابق الکترونیکی سلامت از مراقبت‌های اولیه، ما را قادر می‌سازد تا خطر بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت را در مراحل حاد و طولانی‌مدت پس از عفونت COVID-19 مشخص کنیم. در حالی که در چهار هفته اول، بیماران COVID-19 بیشتر در معرض خطر این پیامدها هستند، خطر ابتلا به دیابت تا حداقل 12 هفته همچنان بالا است، بنابراین مداخلات بالینی و بهداشت عمومی با تمرکز بر کاهش خطر دیابت در بین افراد بهبود یافته ازCOVID-19 در درازمدت، ممکن است بسیار سودمند باشد."

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2022-07-covid-patients-cardiovascular-diseases-diabetes.html